Skip to main content


TVGE Internacional

 Posted on November 2, 2015, and last modified on 3 weeks ago.


A Spanish-speaking channel, is basically sponsored by the local government depending on the Ministry of Information, Press, and Radio, so their programs are usually pro-government.

It has its headquarters and main offices in the capital city of Malabo, from where it broadcasts to most of the national territory.

History

The channel was inaugurated on July 20, 1968, as the territorial center of Televisión Española, and in its inaugural broadcast, the Spanish leader Francisco Franco gave a speech to the people of Equatorial Guinea. The Spanish minister of information and tourism, Manuel Fraga, participated in the inauguration.

After the independence of Equatorial Guinea, the channel (which was still being operated by RTVE) came into conflict with the new authorities, who accused it of broadcasting "racist programming". As the situation worsened (in the context of the Diplomatic Crisis between Spain and Equatorial Guinea in 1969), the new Equatorial Guinean government demanded that Spain donate all the facilities that the territorial center of RTVE had in Equatorial Guinea or a donation of its economic value (of 2 million pesetas), but Spain refused. Faced with this refusal, the new president, Francisco Macías Nguema, banned the broadcast of part of the programming sent from Madrid, mainly the recreational and cultural programs, since for the government it was "imperialist propaganda". On the other hand, the territorial news that TVE issued for the country became heavily censored by the new Equatorial Guinean Ministry of the Interior.

Finally TVE would end up closing its territorial center that gave television coverage to the country. Shortly thereafter, its broadcasts were resumed as Televisión Nacional de Guinea Ecuatorial (National Television of Equatorial Guinea), but it would cease to function definitively in 1973 due to the government's lack of interest in creating the optimal conditions for the good performance of the station, ignoring the requirements of the few Spanish technicians who still operated it under Equatorial Guinean supervision and who would end up leaving the country. During the Macías dictatorship, TVGE usually broadcast footage of their tours of the country and popular meetings. After the withdrawal of the Spanish technicians, Macías wanted to put the television back on track with the help of Cuban technicians, but it was impossible to repair the damaged material.

The TVGE wouldn't be re-established until 1979, after the coup d'état known as Golpe de la Libertad (Hit of the Freedom). RTVE technicians also participated in the re-establishment, as part of the cooperation policy initiated by Spain with Equatorial Guinea after the coup.

In 2009, the channel received criticism from the Equatorial Guinean government for faults presented in his transmissions, for which cooperation agreements have been signed to train personnel with Spain and China, as well as investments for a new headquarters and purchase of equipment with the intention of improving the quality of its programming. In addition, it has also received criticism from the opposition for alleged bias with the government.

Since May 31, 2011, its international transmission reaches all of Europe, some countries in North Africa, the Middle East, Central Asia and part of Greenland (Overseas territory of Denmark) through the W3A satellite of Eutelsat. Their emissions were regularized two weeks later. It also broadcasts to the Americas through the Telstar 12 satellite. In 2016, its transmission for all of America begins formally through the satellite Hispasat 1E.

Top